22 Temmuz 2013 Pazartesi

Bir Kahramanlık Hikayesi: Rene Vietto (Roi Rene)


Yıl 1934... Avrupa siyasetinin en aktif olduğu dönemler. Nazi lideri Adolf Hitler Almanya'da, İtalyan faşist lider Mussolini ise İtalya'da gittikçe daha çok güçleniyorlardı. Fransa'da ise hükümet "Stavisky Affair" adı ile anılan ekonomik ve siyasal bir skandal ile sallanıyordu. Politik durumlardan dolayı iç karartıcı bir halde olmasına rağmen Fransa'da Tur için tüm hazırlıklar tamamlanmıştı. Böylece Tour de France insanların siyasi sorunlardan uzaklaşması ve onlara gerekli olan morali veren en büyük etken olmuştu.

Fransa güçlü bir takım kurmuştu. Takımın liderleri olarak önceki senelerde Turda şampiyon olan isimler Georges Speicher ve Antonin Magne seçilmişti. Seçici kurul tarafından 20 yaşındaki çaylak Rene Vietto'nun güçlü Fransız takımına seçilmesi ise ortaya küçük bir tartışma çıkarmıştı. Sebebi ise Vietto'nun daha önceleri sadece küçük bölgesel yarışlar kazanmış olması ve Tour de France için yeterince deneyimli olmamasıydı. Vietto'nun ilk etabı 11 dakika geride tamamlaması ile de eleştiriler doruk noktasına çıktı. Bu noktadan sonra ise "Roi Rene" (Kral Rene) efsanesi başladı.

İlk etap bir sene öncesinin şampiyonu Georges Speicher tarafından kazanılmış ve şampiyon kaldığı yerden tekrardan sarı mayoyu giymişti. Turun ikinci etabında ise Antonin Magne iyi bir performans gösterip kendine yetecek olan zamanı da elde edince takım arkadaşı Georges Speicher'dan sarı mayoyu devir aldı. Bundan sonraki etaplarda da Fransız takımı başarılı sonuçlar alarak hem turu hem de sarı mayoyu kontrol ediyorlardı. Fakat Paris'e giden yol o kadar kolay olmayacaktı.

Genç tırmanışçı Vietto'nun ise ilk etabı 44. sırada bitirmesi ile O'nun hakkında olan tartışmalar gene alevlenmişti. Fakat Vietto'nun asıl iyi olduğu yer Alpler idi. Digne'de 9. etabı kazanmış üstüne üstlük Col d'Allos ve Col de Vars tırmanışlarını da kazanmıştı.  Böylece Vietto kötü bir başlangıç yaptığı turda genel sıralamada üçüncü sıraya kadar yükselmişti. Bu arada tur Vietto'nun doğduğu yer olan Cannes'a gelmişti. Evine giden yolda yani Nice ile Cannes arasındaki 11. etabı da kazanmıştı Vietto. Genç Vietto'nun bu çıkışının farkına varan Fransızlar onu takip etmeye ve desteklemeye başlamışlardı.

Turun bundan sonraki yarışı ise Pirene Dağları etabı (15. etap) idi. Vietto ve Magne ana grubu Col du Puymorens zirvesine kadar iyi kontrol etmişti. Vietto tırmanış içinde birinci idi. Takım kaptanı Magne ise İtalyan bisikletçi Giuseppe Martano ile Vietto'nun arkasından geliyordu. Zirveden aşağı inilirken Magne bir çukura çarpar ve ön lastiği patlar. İşte tam da bu noktada efsanenin ilk adımları atılır. Yarışın başında herkesin eleştirdiği daha sonra ise desteklemeye başladığı genç 20 yaşındaki Vietto gelir ve takım ruhuna aşırı bağlı olup inandığı için kendi lastiğini takım kaptanı Magne'ye verir. Çaresiz Vietto takım desteği için bekler iken artık etabı birinci bitirme şansını tamamen yitirmiştir. Magne ise lastiğini değiştirdikten sonra hızlı bir şekilde öndeki gruba katılır. Takım desteği geldikten sonra Vietto yarışa kaldığı yerden devam eder. Ax-les-Thermes bitişine ulaştığında ise genel sıralamada 5 dakika kaybetmiştir fakat takım liderinin sarı mayosunu korumayı başarmamıştır. O bisikletinin ön lastiği olmadan beklerken bir fotoğrafçı onu ağlarken görüntülemiştir. Ertesi gün gazeteler bu fotoğrafı yayınlayıp başlıklarını çoktan atmıştı. "Roi Rene" (Kral Rene)


Yayınlanan haberin ardından Vietto'nun Fransız halkı arasında popülaritesi daha da çok artmıştı ve efsane daha da büyümeye kararlı idi. Turun 16. etabı olan Ax-les-Thermes - Lunchon arasındaki tırmanış etabında gene şansızlık Magne'nin peşini bırakmadı. (Artık bu Magne'nin mi yoksa Vietto'nun mu siz karar verin) Vietto günün ilk tırmanışı olan Col de Port'u birinci tamamlamış ve Porte d'Aspet tırmanışını da kazanmak üzereydi. Bu arada Magne, Porte d'Aspet'e gelirken gene ikinci sırada bulunan Martano'yu takip etmektedir ve bu sefer de takip sırasında Magne bir taşa çarpar ve arka lastiğini patlatır. Vietto ise önde olduğu için Magne'nin ona kısa sürede katılacağını düşünmektedir. Fakat Magne yerine yanında takım destek aracını görür. Tabi bu kulaklıklı telsizlerin keşfedilmesinden yarım yüzyıl önceydi:) Takım aracı Vietto'nun yanına geldiğinde Magne'nin bir kaza geçirdiğini ve çevresinde hiçbir takım arkadaşı olmadığını söyler. Vietto bu sefer de kendini feda ederek dağı tekrar gerisin geriye tırmanmaya başlar. Magne'nin yanına geldiğinde ise ona bisikletini verir. Magne yola devam edip takım arkadaşı Lapébie'a yanına gelir ki gelen emir ile Magne'yi beklenmesi söylenmiştir. İkisi birlikte önde olan Martano'yu yakalarlar. Bu sırada Vietto ise yeni bisikletini beklemektedir. Etap birincisi olacak olan Adriano Vignoli (ITA) çoktan aradaki farkı açmıştır fakat Magne ve Lapébie, Giuseppe Martano'yu (ITA) yakalarlar. Magne etabı üçüncü olarak bitirirken Lapébie ise ikinci olarak bitirmiştir. Genç Vietto ise yarışı Vignoli'nin sekiz, takım arkadaşları Magne ve Lapébie'dan ise dört dakika sonra tamamlayabilmiştir. Etap sonunda Vietto'nun yaptığı bu fedakârlık sonucunda takım lideri Magne genel sıralamadaki birinciliğini Martano'nun 2 dakika 57 saniye önünde korumayı başarır.

Daha turun başında herkesi yetersiz gördüğü, eleştirilerin odak noktası olan Genç Vietto 1934 yılında düzenlenen turda Beyaz Mayoyu kazanarak dağların kralı olmuştur. Dağların Kralı olmasının yanı sıra takımı için yaptığı fedakârlıklar ile Fransız halkının ve bisiklet severlerin gönlünde ayrı bir yere sahip olmuştur.

O seneki turu Antonin Magne en yakın rakibi Giuseppe Martano'nun (ITA) 27 dakika 31 saniye önünde tamamlayarak şampiyon olur. Fakat o gün bugündür bisiklet severlerin sorduğu bir soru vardır "Ya bu iki etabı Vietto kazanmış olsa idi??":))

Üstadın önünde saygıyla eğiliyoruz...


1934 Tour de France Complete Final General Classification
1
France
147h 13' 58"
2
Italy
+27' 31"
3
France
+52' 15"
4
Individual
+57' 40"
5
France
+59' 02"
6
Individual
+1h 12' 02"
7
Germany
+1h 12' 51"
8
Individual
+1h 20' 56"
9
Switzerland/Spain
+1h 29' 02"
10
Switzerland/Spain
+1h 40' 39"

Best Climber Category
1
France
111
2
Switzerland/Spain
93 or 95
3
Italy
78



Not: Hikaye ve genel bilgiler www.cyclingrevealed.com adresinden alınmıştır. Bazı yerler bire bir çeviridir.


Püzant YÜCECAN


1 yorum:

  1. Teşekkürler yazı için. Böyle hikayeler bisiklet sporunun hep bir parçası olmuştur. Mesela bir tanesini de ben yazmıştım geçenlerde: Fiorenzo Magni: Kırık Bir Kemikten Daha Fazlası. http://www.bisikletsporu.com/2013/03/13/fiorenzo-magni-kirik-bir-kemikten-daha-fazlasi/

    Devamını bekliyoruz senden de :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...