Yıl 1934... Avrupa siyasetinin en aktif olduğu dönemler. Nazi lideri Adolf Hitler Almanya'da, İtalyan faşist lider Mussolini ise İtalya'da gittikçe daha çok güçleniyorlardı. Fransa'da ise hükümet "Stavisky Affair" adı ile anılan ekonomik ve siyasal bir skandal ile sallanıyordu. Politik durumlardan dolayı iç karartıcı bir halde olmasına rağmen Fransa'da Tur için tüm hazırlıklar tamamlanmıştı. Böylece Tour de France insanların siyasi sorunlardan uzaklaşması ve onlara gerekli olan morali veren en büyük etken olmuştu.
Fransa güçlü bir takım kurmuştu.
Takımın liderleri olarak önceki senelerde Turda şampiyon olan isimler Georges
Speicher ve Antonin Magne seçilmişti. Seçici kurul tarafından 20 yaşındaki
çaylak Rene Vietto'nun güçlü Fransız takımına seçilmesi ise ortaya küçük bir
tartışma çıkarmıştı. Sebebi ise Vietto'nun daha önceleri sadece küçük bölgesel
yarışlar kazanmış olması ve Tour de France için yeterince deneyimli
olmamasıydı. Vietto'nun ilk etabı 11 dakika geride tamamlaması ile de
eleştiriler doruk noktasına çıktı. Bu noktadan sonra ise "Roi Rene"
(Kral Rene) efsanesi başladı.
İlk etap bir sene öncesinin
şampiyonu Georges Speicher tarafından kazanılmış ve şampiyon kaldığı yerden
tekrardan sarı mayoyu giymişti. Turun ikinci etabında ise Antonin Magne iyi bir
performans gösterip kendine yetecek olan zamanı da elde edince takım arkadaşı
Georges Speicher'dan sarı mayoyu devir aldı. Bundan sonraki etaplarda da
Fransız takımı başarılı sonuçlar alarak hem turu hem de sarı mayoyu kontrol
ediyorlardı. Fakat Paris'e giden yol o kadar kolay olmayacaktı.
Genç tırmanışçı Vietto'nun ise
ilk etabı 44. sırada bitirmesi ile O'nun hakkında olan tartışmalar gene
alevlenmişti. Fakat Vietto'nun asıl iyi olduğu yer Alpler idi. Digne'de 9.
etabı kazanmış üstüne üstlük Col d'Allos ve Col de Vars tırmanışlarını da
kazanmıştı. Böylece Vietto kötü bir
başlangıç yaptığı turda genel sıralamada üçüncü sıraya kadar yükselmişti. Bu
arada tur Vietto'nun doğduğu yer olan Cannes'a gelmişti. Evine giden yolda yani
Nice ile Cannes arasındaki 11. etabı da kazanmıştı Vietto. Genç Vietto'nun bu
çıkışının farkına varan Fransızlar onu takip etmeye ve desteklemeye
başlamışlardı.
Turun bundan sonraki yarışı ise
Pirene Dağları etabı (15. etap) idi. Vietto ve Magne ana grubu Col du Puymorens
zirvesine kadar iyi kontrol etmişti. Vietto tırmanış içinde birinci idi. Takım
kaptanı Magne ise İtalyan bisikletçi Giuseppe Martano ile Vietto'nun arkasından
geliyordu. Zirveden aşağı inilirken Magne bir çukura çarpar ve ön lastiği
patlar. İşte tam da bu noktada efsanenin ilk adımları atılır. Yarışın başında
herkesin eleştirdiği daha sonra ise desteklemeye başladığı genç 20 yaşındaki
Vietto gelir ve takım ruhuna aşırı bağlı olup inandığı için kendi
lastiğini takım kaptanı Magne'ye verir. Çaresiz Vietto takım desteği için
bekler iken artık etabı birinci bitirme şansını tamamen yitirmiştir. Magne ise
lastiğini değiştirdikten sonra hızlı bir şekilde öndeki gruba katılır. Takım
desteği geldikten sonra Vietto yarışa kaldığı yerden devam eder. Ax-les-Thermes
bitişine ulaştığında ise genel sıralamada 5 dakika kaybetmiştir fakat takım
liderinin sarı mayosunu korumayı başarmamıştır. O bisikletinin ön lastiği
olmadan beklerken bir fotoğrafçı onu ağlarken görüntülemiştir. Ertesi gün
gazeteler bu fotoğrafı yayınlayıp başlıklarını çoktan atmıştı. "Roi
Rene" (Kral Rene)
Yayınlanan haberin ardından
Vietto'nun Fransız halkı arasında popülaritesi daha da çok artmıştı ve efsane
daha da büyümeye kararlı idi. Turun 16. etabı olan Ax-les-Thermes - Lunchon
arasındaki tırmanış etabında gene şansızlık Magne'nin peşini bırakmadı. (Artık
bu Magne'nin mi yoksa Vietto'nun mu siz karar verin) Vietto günün ilk tırmanışı
olan Col de Port'u birinci tamamlamış ve Porte d'Aspet tırmanışını da kazanmak
üzereydi. Bu arada Magne, Porte d'Aspet'e gelirken gene ikinci sırada bulunan
Martano'yu takip etmektedir ve bu sefer de takip sırasında Magne bir taşa
çarpar ve arka lastiğini patlatır. Vietto ise önde olduğu için Magne'nin ona
kısa sürede katılacağını düşünmektedir. Fakat Magne yerine yanında takım destek
aracını görür. Tabi bu kulaklıklı telsizlerin keşfedilmesinden yarım yüzyıl
önceydi:) Takım aracı Vietto'nun yanına geldiğinde Magne'nin bir kaza
geçirdiğini ve çevresinde hiçbir takım arkadaşı olmadığını söyler. Vietto bu
sefer de kendini feda ederek dağı tekrar gerisin geriye tırmanmaya başlar. Magne'nin
yanına geldiğinde ise ona bisikletini verir. Magne yola devam edip takım
arkadaşı Lapébie'a yanına gelir ki gelen emir ile Magne'yi beklenmesi
söylenmiştir. İkisi birlikte önde olan Martano'yu yakalarlar. Bu sırada Vietto
ise yeni bisikletini beklemektedir. Etap birincisi olacak olan Adriano Vignoli
(ITA) çoktan aradaki farkı açmıştır fakat Magne ve Lapébie, Giuseppe Martano'yu
(ITA) yakalarlar. Magne etabı üçüncü olarak bitirirken Lapébie ise ikinci
olarak bitirmiştir. Genç Vietto ise yarışı Vignoli'nin sekiz, takım arkadaşları Magne
ve Lapébie'dan ise dört dakika sonra tamamlayabilmiştir. Etap sonunda
Vietto'nun yaptığı bu fedakârlık sonucunda takım lideri Magne genel
sıralamadaki birinciliğini Martano'nun 2 dakika 57 saniye önünde korumayı
başarır.
Daha turun başında herkesi
yetersiz gördüğü, eleştirilerin odak noktası olan Genç Vietto 1934 yılında
düzenlenen turda Beyaz Mayoyu kazanarak dağların kralı olmuştur. Dağların Kralı
olmasının yanı sıra takımı için yaptığı fedakârlıklar ile Fransız halkının ve
bisiklet severlerin gönlünde ayrı bir yere sahip olmuştur.
O seneki turu Antonin Magne en
yakın rakibi Giuseppe Martano'nun (ITA) 27 dakika 31 saniye önünde tamamlayarak
şampiyon olur. Fakat o gün bugündür bisiklet severlerin sorduğu bir soru vardır
"Ya bu iki etabı Vietto kazanmış olsa idi??":))
Üstadın önünde saygıyla eğiliyoruz...
1934 Tour de France Complete Final General
Classification
1
|
France
|
147h 13'
58"
|
|
2
|
Italy
|
+27'
31"
|
|
3
|
France
|
+52'
15"
|
|
4
|
Individual
|
+57'
40"
|
|
5
|
France
|
+59'
02"
|
|
6
|
Individual
|
+1h 12'
02"
|
|
7
|
Germany
|
+1h 12' 51"
|
|
8
|
Individual
|
+1h 20'
56"
|
|
9
|
Switzerland/Spain
|
+1h 29'
02"
|
|
10
|
Switzerland/Spain
|
+1h 40'
39"
|
Best Climber
Category
1
|
France
|
111
|
|
2
|
Switzerland/Spain
|
93 or 95
|
|
3
|
Italy
|
78
|
Not: Hikaye ve genel bilgiler www.cyclingrevealed.com adresinden alınmıştır. Bazı yerler bire bir çeviridir.
Püzant YÜCECAN
Teşekkürler yazı için. Böyle hikayeler bisiklet sporunun hep bir parçası olmuştur. Mesela bir tanesini de ben yazmıştım geçenlerde: Fiorenzo Magni: Kırık Bir Kemikten Daha Fazlası. http://www.bisikletsporu.com/2013/03/13/fiorenzo-magni-kirik-bir-kemikten-daha-fazlasi/
YanıtlaSilDevamını bekliyoruz senden de :)